نقطه سه گانه ی آب (Triple point )چیست؟

باکاهش فشار، نقطه ی جوش آب پایین می آید . اگرفشار وارد بر آب را کم کنیم نقطه جوش(تبخیر)آب کاهش می یابد از طرفی نقطه ی انجماد (ذوب)آب افزایش می یابد حال اگر... 

 

  باکاهش فشار، نقطه ی جوش آب پایین می آید . اگرفشار وارد بر آب را کم کنیم نقطه جوش(تبخیر)آب کاهش می یابد از طرفی نقطه ی انجماد (ذوب)آب افزایش می یابد حال اگر کم کردن فشار را ادامه دهیم این دو نقطه به هم نزدیک می شوند با ادامه این افت فشار، به جایی می رسیم که دمای جوش و انجماد آب یکسان می شوند.

در دمای نقطه ی سه گانه آب نمودارهای تغییرات نقطه ی جوش یا میعان، ذوب یا انجماد، و نقطه ی تصعید(فرازش) یا تبرید(چگالش ) 

(melting curve ,vaporization curve , sublimation curve  )در یک نقطه همدیگر را قطع می کنند که به نقطه یسه گانه آب موسوم است. (Triple Point) 

پس هر سه فاز یک ماده (بخار، مایع، و جامد) تنها در یک فشار و دمای مشخصی می توانند به طور همزمان و در تعادل ترمودینامیکی با هم حضور داشته باشند.

نقطه ی سه گانه ی آب نقطه ای که در آن هر سه فاز یخ،آب و بخاردر تعادل قرار دارند که دردمای 273.16 کلوین وفشار  611.2پاسکال (0.006112 اتمسفر) رخ می دهد واین فشارنزدیک به خلاء مطلق است.

اگر در همین دما، فشار از این بیشتر کاهش پیدا کند یخ به جای اینکه ذوب شود،مستقیما به بخار تصعید می شود.

باید دقت کنیم آب یک مایع استثنایی است که در طبیعت مانندی ندارد زیرا در بقیه مایعات کاهش فشار باعث کم شدن نقطه ذوب می شود پس نقطه انجماد به نقطه ی ذوب نمی رسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد