جــــــدول ملاکهای مـــــورد بـــررسی در فـــــــرایند طـــــراحی ســـــــؤالات امتـــحانات داخـــلی
ردیف | ملاکهای عمومی طراحی سؤال (دارای ضریب 1 ) | امتیاز 10 - 0 |
1 | رعایت زیبایی سؤال ( خوانا بودن ، رعایت فاصله مناسب بین سؤالات ، رسم الخط صحیح و...) | |
2 | کامل بودن سر برگ (نام آزمون ،مدرسه ، مشخص بودن تعداد صفحات و سؤالات وزمان آزمون، نام خانوادگی طراحی سئوال و درج بارم سئوال وغیره ... ) | |
3 | مناسب بودن زمان پاسخگویی به سؤالات | |
4 | مناسب بودن تعداد سؤالات آزمون ( با توجه به زمان تعیین شده ) | |
5 | صحیح بودن نگارش سؤالات (عدم وجود غلط املایی در متن سؤال، عدم استفاده از واژههای مبهم و ... ) | |
6 | رعایت نکات دستوری در طراحی سؤالات ( صحیح بودن نگارش و نشانه گذاری و... ) | |
7 | مشخصکردن موارد منفی با کشیدن خط زیر آن و یا تایپ پر رنگ | |
8 | سلیس و روان نوشته شدن سؤالات ( به گونهای که همهی دانشآموزان برداشت یکسانی از سؤال داشته باشند ) | |
9 | در نظر گرفتن فضای مناسب برای پاسخ سؤالات | |
10 | عدم استفاده از سؤالات انتخابکردنی | |
ملاکهای تخصصی طراحی سؤال ( دارای ضریب 2) | امتیاز 10 – 0 | |
1 | مناسب بودن سؤال از نظر علمی | |
2 | استفاده از انواع سؤالات بازپاسخ و بستهپاسخ در طراحی سؤالات به تناسب محتوا | |
3 | اندازه گیری یک هدف توسط هر سؤال | |
4 | توجه به سطوح مختلف حیطهی شناختی اعم از دانش و فرادانش در طراحی سؤالات | |
5 | مرتبط بودن هر یک از سؤالها ( اعم از بازپاسخ یا بستهپاسخ ) با هدف یا هدفهای مهم یادگیری | |
6 | عدم راهنمایی متن سؤال به پاسخهای همان سؤال یا سؤالات دیگر | |
7 | ترتیب قرار گرفتن سؤالات از آسان به دشوار | |
8 | طراحی بخش عمدهی سؤالات در حد دانشآموزان متوسط | |
9 | رعایت بارم و بودجهبندی در طراحی سؤالات ( در نظر گرفته شدن محتوای مهم همه فصلها ) | |
10 | تناسب بارم هر سؤال با میزان ( سطح ) دشواری و حجم پاسخ | |
11 | طراحی سؤالات بر اساس جدول هدف محتو ا ( جدول مشخصات آزمون ) | |
ملاکهای ویژهی طراحی سؤال ( دارای ضریب 3 ) | امتیاز 10 - 0 | |
1 | مرتبط بودن شکلها( تصاویر )داده شده با اهداف/ متن سؤالات * در دروس زیست شناسی ،هندسه ،جغرافیا ،ریاضی ،فیزیک ،شیمی،زبان خارجی و... | |
2 | تناسب سؤالات داده شده با عناوین بخشها و محتوای کتاب درسی * در دروس ادبیات فارسی، زبان خارجی، عربی و... |