روش تدریس فعال

تدریسی که در آن بر فعالیت شاگرد تاکید گردد تدریس فعال نامیده می شود . روش فعال روشی است که در آن دانش آموزان در جریان یاددهی – یادگیری نقش فعالی بر عهده دارند . به بحث می پردازند ، مسایل را حل و تمرین می کنند و با استفاده از راهنمایی های معلم به کسب تجربه می پردازند و به عبارتی تعاملی دو طرفه بین معلم و شاگرد وجود دارد . در روش های فعال معلم نقش راهنما و هدایت کننده را ایفا می نماید . در حالی که در روش های غیر فعال وظیفه اساسی بر دوش و عهده معلم می باشد . . .

تدریسی که در آن بر فعالیت شاگرد تاکید گردد تدریس فعال نامیده می شود . روش فعال روشی است که در آن دانش آموزان در جریان یاددهی – یادگیری نقش فعالی بر عهده دارند . به بحث می پردازند ، مسایل را حل و تمرین می کنند و با استفاده از راهنمایی های معلم به کسب تجربه می پردازند و به عبارتی تعاملی دو طرفه بین معلم و شاگرد وجود دارد . در روش های فعال معلم نقش راهنما و هدایت کننده را ایفا می نماید . در حالی که در روش های غیر فعال وظیفه اساسی بر دوش و عهده معلم می باشد . . .

شاگرد در جریان یادگیری نقش موثری خواهد داشت و در واقع مطالب مورد بحث را یاد خواهد گرفت . چرا که شاگرد خود تجربه می کند و در نتیجه تجربه در کار ، تمایلات و اعمال او منجر به تغییر می گردد . روح روش های فعال تدریس با این نوع فعالیت از ناحیه شاگرد سازگار می باشد .

در روش های فعال مهارت های ذهنی سطح بالا نظیر فهم ، کاربرد ، تجزیه و تحلیل ، ترکیب و قضاوت و ارزشیابی تقویت می گردد . در این روش ها معمولاً روابط گروهی تقویت می گردد .

دانش آموزان در گروههای گوناگون فعالیت می نمایند و از طریق بحث و گفتگو و تصمیم گیری در خصوص مباحث با الگوهای رفتاری مناسب و مطلوب آشنا می گردند . علاوه بر مواردی که ذکر گردید معلم در این روش نقش تشنه کننده دارد نه نقش سیراب کننده . او ذهن را از تعادل و سکون و ارضای موجود خارج می کند تا خود فرد از طریق قانون طبیعی و اصل تعادل جویی به تعادل دست یابد . علاوه بر مواردی که ذکر گردید .

ویژگی های زیر را نیز می توان به روش های فعال نسبت داد در روش های تدریس فعال :

-          قدرت بیان و استدلال شاگردان رشد می نماید .

-          آموزش برای شاگرد دلچسب و لذت بخش می باشد .

-          دانش آموزان در حل مسائل توانایی بیشتری پیدا می کنند .

-          دانش آموزان از خود خلاقیت بیشتری نشان می دهند .

-          مسئولیت پذیری شاگردان بیش تر می گردد .

-          رشد شخصیت شاگردان از ابعاد متعدد مد نظر می باشد .

-          دانش آموزان با یکدیگر همکاری و تعاون دارند .

-          ارتباط بین معلم و شاگرد وشاگرد با شاگرد برقرار است .

 

انتقال دانش صرف مد نظر نیست .

-          سعی می گردد علاوه بر حواس از قدرت عقل نیز بهره گرفته شود .  

-          نحوه انجام کار و فعالیت برای شاگردان از ناحیه معلمان معین شده است .

-          معلم به    پیشرفت درسی شاگردان علاقه نشان می دهد .

-          به موضوعی که باید یاد گرفته شود اهمیت داده می شود .

برخی از تفاوت های روش های فعال با روش های غیر فعال

روش فعال

1 -   یادگیری عبارت است ازتغییرات تجربه بر اثر رفتار یاد گیرنده

2 -  یادگیری تابع تحول ذهنی کودک است .

3 -  تحول روانی توضیح دهنده یادگیری است .

4 -  یادگیری واقعی یعنی فرآیند تغییر دادن ادراکات

5 -  یادگیری فعالیتی است که از فراگیرنده سر می زند و دائماً در حال تغییر است .

6 -  یادگیرنده منبع اصلی تحول خویش است .

7 -  هدایت فرآیند یادگیری مهم است .

8 -  محیط یادگیری مهم است .

9 -  معلم تکالیف یادگیری را به تبع تکالیف تحول کودک برمی گزیند .

10 -  یادگیری بر پایه اکتشاف است .

روش غیر فعال

1 -  یادگیری عبارت است از تغییرات رفتار یاد گیرنده بر اثر تجربه معلم

2 -  تحول ذهنی تابع یادگیری کودک است .

3 -  یادگیری توضیح دهنده تحول است .

4 -  یادگیری واقعی یعنی انبار کردن ادراکات

5 -  یادگیری فعالیتی است که از معلم سر می زند و دائماً در حال متراکم کردن در ذهن گرد است .

6 -  معلم منبع اصلی تحول یاد گیرنده است .

7 -  هدایت یادگیرندگان مهم است .

8 -  ویژگی های فیزیکی یادگیری مهم است .

9 -  معلم تکالیف یادگیری را به تبع تکالیف و انتظارات بزرگسال برمی گزیند .

10 -  یادگیری بر پایه انتقال است .

منبع: احدیان محمد آقازاده محرم راهنمای روش های نوین تدریس 

نظرات 1 + ارسال نظر
mirzaii دوشنبه 29 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 03:49 ب.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد