خبر

بازگشت فضا نوردان روسی از...

فضانوردان از سفر به مریخ قلابی در مسکو بازگشتند
15 آبان 1390 - فضانوردان سفر به مریخ قلابی پس از 520 روز با چهره‌هایی رنگ‌پریده، ماموریت خود را به پایان رسانده و از تاسیات فضایی مستقر در مسکو خارج شدند.


فضانوردان سفر به مریخ قلابی پس از 520 روز با چهره‌هایی رنگ‌پریده، ماموریت خود را به پایان رسانده و از تاسیات فضایی مستقر در مسکو خارج شدند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این تیم که شامل سه فضانورد روس، یک فرانسوی، یک ایتالیایی- کلمبیایی و یک چینی بودند، روز گذشته (جمعه) پس از ماه ها آزمایش از تاسیساتی فضایی که تقریبا همه شرایط سفرهای بین‌سیاره‌یی چون حبس، تنش و خستگی به جز حالت بی‌وزنی را شبیه‌سازی می‌کرد خارج شدند.

این گروه، مغرور از دستیابی به رکورد طولانی‌ترین سفر فضایی شبیه‌سازی شده، آمادگی خود را برای سفر واقعی به سیاره مریخ اعلام کردند.

به گفته ویتالی دیویدوف، معاون رییس سازمان فضایی روسیه، این تجربه به هموار شدن مسیر برای یک ماموریت واقعی به مریخ که تا نیمه دهه 2030 امکان‌پذیر خواهد شد و باید با همکاری نزدیک بین‌المللی صورت بگیرد کمک می‌کند.

رومیان چارلز، مهندس فرانسوی حاضر در این ماموریت در خاطرات خود نوشته است: تیم بین‌المللی ما با موفقیت ماموریت مریخ 500 را به پایان رساند. ما با خوشحالی و غرور به سوالی که یک سال و نیم پیش در مورد قابلیت انسان برای تحمل فیزیکی و روانشناسی حبس طولانی مدت برای سفر به مریخ مطرح شد پاسخ مثبت دادیم.

به گفته آناتولی گریگوریوف، نایب رییس آکادمی علوم روسیه که بر این تجربه نظارت داشته، این افراد در سلامت کامل بوده و سیستم‌های پشتیبانی از حیات کار خود را به خوبی انجام داده‌اند.

این گروه طی دوره این ماموریت طولانی از طریق اینترنت که گهگاه برای شبیه‌سازی تاثیرات سفر فضایی با اختلالاتی روبرو بود، با خانواده خود و سازمان دهندگان این برنامه ارتباط داشتند.

به گفته مدیران این برنامه، هر کدام از اعضای این ماموریت حدود 100 هزار دلار جایزه دریافت کردند به جز فضانورد چینی که میزان جایزه وی توسط مقامات چینی افشا نشده است.

این گروه برای سه روز در قرنطینه بر سر بردند تا خطر عفونت را پیش از برگزاری یک نشست خبری کاهش دهند.

پروژه 15 میلیون دلاری «مریخ 500»‌ توسط سازمان فضایی اروپا (اسا) و موسسه روسی مشکلات زیست‌پزشکی(RIBP) با هدف شبیه‌سازی یک ماموریت کامل به مریخ انجام شد.

این فضانوردان که در ماه ژوئن سال گذشته وارد این ماموریت شدند، به انجام آزمایش‌هایی مانند راه رفتن بر روی مریخ که در حقیقت یک پارکینگ خودرو در مسکو بود، پرداخته و بر سلامت و تندرستی خود نظارت می‌کردند.

برای واقعی‌تر کردن این ماموریت، این تیم تاخیری 20 دقیقه‌ای را در زمان ارتباط با کنترلرهای ماموریت در برخی نقاط خاص از سفر تجربه می‌کردند.

محققان امیدوارند که بتوانند از داده‌های جمع‌آوری شده در این سفر برای درک بهتر چالش‌های فیزیکی و روانشناسی که فضانوردان در یک سفر واقعی به فضای عمیق با آنها روبرو خواهند بود، استفاده کنند.

اگر چه از جمله کاستی‌های این ماموریت عدم توانایی مهندسان برای بازسازی تاثیرات گرانشی یا تابشی بود که خلاء هایی را در نتایج آنها ایجاد کرد.

اقامت چند ماهه در گرانش صفر می‌تواند به تغییرات قابل توجهی در عضلات منجر شود. تابش‌های بین‌ستاره‌یی نیز بر سلامت فضانوردان تاثیرگذار خواهند بود.

اعضای حاضر در این گروه شامل رومیان چارلز، مهندس فرانسوی، دیگو اوربینا، مهندس ایتالیایی، الکساندر اسمولیوسکی، روانشناس روس، سوخروب کامولوف، جراح روس، الکسی سیتف، مهندس روس و ونگ یوئه، مربی فضانوردی چینی بودند.

انتظار می‌رود که بررسی نتایج این ماموریت برای تعیین اقدامات بعدی توسط دانشمندان مدت یک سال به طول بینجامد.

منبع: ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد