برنامه یکساله عملیاتی گروه آموزشی فیزیک........... آموزش وپرورش ناحیه یک زنجان - دوره متوسطه نظری ومهارتی - سالتحصیلی 91-90 کارشناسی تکنولوژی وگروههای آموزشی متوسطه
محورهای اصلی برنامه | استراتژی ها وراهکارهای اجرایی برنامه | زمان اجرای برنامه ( تقویم آموزشی) | شیوه ومحدوده اجرایی برنامه | اعتبارمورد نیاز با توجه به امکانات موجود |
الف- طراحی آموزشی | 1-استخراج هدفهای آموزشی کتاب درسی 2- استخراج روش تدریس ویژه آن درس 3- معرفی روشهای تدریس فعال 4-مسابقه طرح درس نویسی 5- معرفی منابع معتبر کمک آموزشی 6- طرح نمونه سوالهای آغازین - مرحله ا ی - پایانی | 1-در طول سال تحصیلی ۵-در طول سال تحصیلی 6-در طول سال تحصیلی | 1-از طریق بخشنامه و وبلاگ گروه 5-از طریق بخشنامه و وبلاگ گروه 6-به روز رسانی وبلاگ گروه | |
ب- خلاقیت ونوآوری دریاددهی -یادگیری | 1- معرفی وبرگزاری دوره های ضمن خدمت مورد نیاز 2- تهیه بروشور وجزوه درمورد روشهای مطالعه برنامه ریزی – مدیریت زمان و.... 3- معرفی وتدوین وارائه بسته های آموزشی 4- معرفی سایتهای معتبر وتخصصی 5- پاسخگویی به دبیران وتعامل با آنان | 1-جلسه هم اندیشی گروه ۴-در طول سال تحصیلی ۱۹/9/90 | 1-درخواست برگزاری دوره با نظرخواهی از همکاران از طریق درج در وبلاگ گروه و بخشنامه 4-به روز رسانی وبلاگ گروه ۵-به روز رسانی وبلاک گروه و بخشنامه به مدارس | 1-هماهنگی با اداره از لحاظ معرفی استاد و مکان و پذیرایی 5-امکانات پذیرایی از همکاران |
ج- نقد وبررسی محتوای دروس | 1- برگزاری کارگاههای آموزشی اساتید با دبیران 2- نقد کتب درسی 3- تهیه بودجه بندی کتب جدید وارسال آن به مدارس 4- انعکاس نقد کتب به گروه استان | | | |
د- بهینه سازی فعالیتهای ارزشیابی تحصیلی | 1- تشکیل کارگاه آموزشی یانشریه درمورد ارزشیابی وانواع وشیوه های آن ( ورودی – تکوینی - پایانی ) 2- بررسی 5% اوراق امتحانی . 3- تحلیل نتایج امتحانات نهایی | ۲-دیماه نود و خرداد نودویک 3-در طول سال تحصیلی | ۲-مراجعه به مدارس و حوزه های برگزاری امتحانات ۳-بررسی نمرات ارسال شده به گروه | |
| | | | |
ه – کاهش تدریجی افت تحصیلی | 1- دانش آفزایی دبیران ازطریق تشکیل کارگاه آموزشی وانتشار نشریه ومقاله به ویژه در دروس ضعیف 2- بازدید علمی برای دبیران 3- ارائه منابع کمک آموزشی 4- معرفی منابع نرم افزاری آموزشی ( معتبر ودردسترس) | ۲-اسفند نود 4-در طول سال تحصیلی | ۲-بازدید همکاران از ایران ترانسفو ۴-به روز رسانی وبلاگ و تهیه CD و ارسال به مدارس | 2-سرویس ایاب و ذهاب |
و- نهادینه کردن ارزشیابی مستمر | 1- نظارت برنحوه انجام ارزشیابی مستمر در واحدهای آموزشی 2- تهیه بروشور درمورد اهمیت ارزشیابی مستمر 3- شناسایی وتشویق دبیران موفق در ارزشیابی مستمر 4- توسعه فرهنگ ارزشیابی مستمر | 1-در طول سال تحصیلی ۳-در طول سال تحصیلی ۴-در طول سال تحصیلی | 1-حضور در مدارس وبررسی لیست همکاران ۳-حضور در مدارس و بررسی لیست همکاران 4-حضور در مدارس و تعامل با همکاران | |
ز- نظارت جامع | 1- تحلیل وضعیت موجود واستخراج نشانگرهای آموزشی ( میانگین - رشد – افت و... ) آن درس یادروس . 2- مقایسه نتایج موجود یاسوابق ونمودارهای قبلی 3- ارائه گزارش تحلیلی وپیشنهاد راهکارهایی برای مسئولان براساس تحلیل وضع موجود 5- بازدید ازواحدهای آموزشی 6- بررسی فنی ودقیق سئوالات امتحانی ونحوه تصحیح آن وانعکاس نقاط قوت وضعف سئوالات طرح شده توسط دبیران واحد های آموزشی . | ۵-در طول سال تحصیلی 6-دی ماه و خرداد ماه | ۵-حضور در مدارس و تعامل با همکاران 6-بررسی سوالات امتحانی ارسال شده به گروه | |
ح- پرورش خلاقیتها | 1- شناسایی دبیران خلاق ومبتکر ومعرفی آثار آنان جهت تقدیر 2- همکاری باپژوهشسراهای دانش آموزی 3- فراخوان مقالات علمی 4- انتشار چکیده تحقیقات دبیران 5- معرفی دانش آموزان خلاق وآثار آنان | 1-در طول سال تحصیلی ۲-در طول سال تحصیلی | 1-تعامل و اطلاع رسانی به همکاران ۲ارتباط با پژوهشسرای دکتر حسابی،شناسایی دانش آموزان و درج عملکرد آنها در وبلاگ گروه | |